Machine learning developer Sebstian Schuchmann heeft onlangs twee AI netwerken ontwikkeld die met elkaar de strijd aangaan.

De netwerken zijn gerepresenteerd als politieauto en Jeep. Waar de Jeep moet ontkomen door over een witte streep te rijden, moet de politieauto deze tegenhouden. De wereld, die in Unity 3D is gemaakt, wordt eerst voorzichtig verkend, waarna het uiteindelijke spel begint. Tenminste, iets wat daar op lijkt.

Wanneer je de video bekijkt zie je dat AI echt nog in de kinderschoenen staat. Maar het is een goede manier om te tonen hoe reinforcement learning werkt met betrekking tot AI. Zo is in de video te zien dat de AI via brute force en trial and error dingen uitvindt.

Met genoeg tijd zouden deze auto’s waarschijnlijk veel beter kunnen spelen dan mensen, zolang ze hun netwerk blijven optimaliseren. Deze video geeft perfect weer hoe een AI netwerk leert en denkt met de hedendaagse machine learning systemen. Zolang het maar niet uitmondt in een vorm van Skynet.

Meer AI video’s van Sebastian Schuchmann zijn hier te vinden.