Apple heeft Swift Playgrounds 4.0 uitgebracht, waarmee gebruikers hun apps met een iPad kunnen bouwen en indienen. Apple hoopt dat Swift Playgrounds zal helpen om de acceptatie van de taal te stimuleren.
Swift Playgrounds werd oorspronkelijk uitgebracht in 2016 als een educatieve tool en ontwikkelomgeving voor de nieuwste native programmeertaal van Apple, die een paar jaar eerder werd uitgebracht.
De iPad-versie van Swift Playgrounds arriveerde als eerste voordat vorig jaar een macOS-versie werd uitgebracht. Er is echter altijd een Mac vereist geweest om een app daadwerkelijk te publiceren.
Apple prijst de iPad in toenemende mate aan als een laptopvervanger voor veel gebruikers en ondersteunt het met iPadOS-verbeteringen, zoals het toevoegen van goede ondersteuning voor cursors in 2020 en het sterk verbeteren van multitasking dit jaar.
Swift Playgrounds 4.0 helpt om die pitch gemakkelijker te maken voor Apple, nu het bedrijf kan zeggen dat ontwikkelaars het hele proces van het ontwikkelen en publiceren van apps kunnen doorlopen met alleen hun iPad.
“Swift Playgrounds is een geweldige manier om te leren programmeren op een Mac of iPad. Met Swift Playgrounds 4, die later dit jaar verschijnt, kunnen gebruikers het visuele ontwerp van een app maken met SwiftUI”, zei Apple bij de aankondiging van de update in de zomer.
“App-projecten kunnen worden geopend en bewerkt in Swift Playgrounds of in Xcode, en wanneer ze klaar zijn, kunnen gebruikers een echte app bouwen en deze rechtstreeks vanaf hun iPad in de App Store indienen.”
Hier zijn de officiële release-opmerkingen :
Gebruikers moeten nog steeds geregistreerde Apple-ontwikkelaars worden om hun apps in te dienen en zullen hetzelfde goedkeuringsproces doorlopen voordat ze live gaan in de App Store.
In een SlashData- rapport stond Swift op de negende plaats voor de grootte van de gemeenschap, net achter Android-tegenhanger Kotlin. Beide blijven massa’s achter de meer gevestigde talen: