Toen vorige maand de Rift S werd aangekondigd, werd het duidelijk dat Oculus niet klaar was om een ​​’Rift 2′ af te leveren en in plaats daarvan ervoor koos om de bestaande Rift-ervaring gebruiksvriendelijker te maken in plaats van liefhebbers te behagen die op zoek waren naar een volgende generatie ervaring . Er werd gesuggereerd dat het bedrijf ervoor had kunnen kiezen om tegelijkertijd met de Rift S een ‘Rift Pro’ voor die laatste groep aan te bieden, maar Jason Rubin van Facebook legde in een recent interview uit waarom ze niet dachten dat dat de juiste call was.

Jason Rubin is een belangrijke woordvoerder van Oculus sinds hij in 2014 bij het bedrijf kwam. Terwijl hij nu breder toezicht houdt op AR- en VR-content en partnerships op Facebook, is hij nog steeds nauw betrokken bij Oculus. Rubin ging vorige maand met Road to VR voor een uitgebreid interview op GDC 2019, waarin hij sprak over het idee om een ​​duurdere ‘Rift Pro’ aan te bieden als een high-end optie voor enthousiastelingen, naast de Rift S.

“Er zijn kosten verbonden aan alles wat een bedrijf doet. En hoewel er misschien mensen waren die we erg blij zouden maken met [een ‘Rift Pro’], of iets in die zin, zou een groep mensen dat apparaat moeten prototypen; een aantal mensen zou te maken krijgen met de supply chain voor dat apparaat; een groep mensen zou te maken hebben met warehousing, verzending en al het andere. En die mensen – als je alleen een bedrijf van een bepaalde omvang kunt hebben, kunnen we niet oneindig groeien – die mensen zouden worden weggenomen van de andere dingen waar we aan werken, “zei Rubin. “Dus alles waar we mee te maken hebben is afweging, en er zal altijd iemand zijn die denkt dat er een betere afweging is die ze zouden kunnen produceren. Ik kan je vertellen dat dit in de kamer zitten, harde [interne] discussies zijn, maar ik denk dat we de juiste afweging hebben gemaakt met waar we hier zijn. ”

Voor degenen die op een Rift Pro of Rift 2 hoopten, beweert Rubin dat VR-enthousiastelingen verschillende meningen hebben over wat zelfs een ‘next-gen’ VR-headset zou zijn, en daarom zou het moeilijk zijn om de enthousiaste groep als geheel te behagen.

“De andere vragen zijn: ‘wat is Rift 2?’ Als ik rond een tafel met 10 Rift-gebruikers ga en vraag ‘Wat mis je?’, Zouden sommigen dingen zeggen die we hebben toegevoegd [met de Rift S] – zoals een hogere resolutie, die het ecosysteem niet doorbreekt – andere mensen zouden dingen als ‘Draadloos’ zeggen – die het ecosysteem misschien niet breken, maar vecht tegen een hogere resolutie. Een andere persoon zou kunnen zeggen: ‘Nou, ik wil full body-tracking’ – nou dat verbreekt het ecosysteem, toch? Want dat is niet iets dat je eenvoudig kunt toevoegen – dat gaat een externe sensor of een ingewikkeld extra ding toevoegen dat je moet verzenden, en stuurt waarschijnlijk de prijs omhoog, “zei Rubin. “Als je die tabel met Rift-gebruikers doorloopt, is wat je echt moet weten wat echt nodig is, een apparaat van $ 3.000 of $ 4.000 dat alle functies heeft die ze tegelijkertijd willen hebben.”

In mei 2018 plaagde Facebook het Rift ‘Half Dome’-prototype, dat eye-tracking, een varifocaal display en een gezichtsveld van 140 graden omvatte. Hoewel het bedrijf duidelijk was dat het slechts een prototype was, was het verrassend om te zien dat geen enkele van deze functies opdook in Rift S, die dit voorjaar zal verschijnen, ongeveer een jaar na de onthulling van Half Dome. Op een dag zal er een next-gen-headset zijn, zei Rubin, maar niet voordat deze tegen de juiste prijs op de markt komt.

“VR gaat verder. Dus, verder dan en zonder enige twijfel, zullen we op een gegeven moment een volgende generatie hebben waarin we een soort functie toevoegen die alle oude dingen doorbreekt en ervoor zorgt dat het niet werkt, of het verouderd lijkt te maken. Ons doel is om dat nu niet te doen. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen het ecosysteem binnen te brengen. Het opsplitsen van het ecosysteem met een Rift en, zeg, een Rift 2 […] is niet het juiste ding om nu te doen. ”

“We weten van Rift dat we niet eens een $ 800-systeem willen verkopen. Laat staan ​​een duizend dollar systeem. Dus als we nu naar iets als Rift 2 gingen, zouden we sommige mensen heel blij maken omdat we ze zouden geven wat ze willen, maar de meeste mensen aan tafel zouden niet krijgen wat ze willen, “zei Rubin. “Dus wat we doen is dat we een groter ecosysteem aan het bouwen zijn op wat we nu hebben. We weten dat gamers echt mooie resolutieschermen en een echt high-definition hoge kwaliteit licht headset willen, en ze willen hun handen zien. We gaan hierop verder bouwen tot het moment dat we weten wat we nu willen doen, en de prijs klopt precies wat we vervolgens willen doen. ”

Op dit moment, zegt Rubin, gelooft het bedrijf dat het belangrijkste wat het kan doen is zijn ecosysteem te laten groeien in plaats van belangrijke nieuwe functies te introduceren of zijn gebruikersbasis te fragmenteren. ”

[We willen niet] uiteindelijk nieuwe hardware lanceren met veel mensen, maar niet genoeg mensen die ontwikkelaars ervoor willen ontwikkelen en daarom zeggen mensen:” er is geen software voor dit nieuwe ding, waarom heb ik het gekocht ? ‘; het is nu net moeilijk om dat te doen. En we denken dat deze twee apparaten [Quest en Rift S] het juiste zijn om te doen om meer mensen in het bedrijf te zuigen. Opnieuw willen mensen VR, zijn ze in VR en houden van VR, is een deel van hen klaar om naar de volgende generatie te gaan.