Ken jij Ant Attack uit 1983? De eerste home computer – nu retro – game die gebruikmaakt van Isometrische graphics. Hiermee wordt bedoeld dat je een 2D-game de illusie van diepte geeft. Dit wordt gedaan door alle objecten te tonen met een hoek van 45 graden, waardoor de bovenkant van een kubus wordt weergegeven met een diamantvorm. Door blokken te combineren lijkt het alsof je een 3D-object ziet. Het is een beetje een Minecraft in 2D. In het gratis tijdschrift Wireframe nummer 15 leer je hoe je een isometrisch spel maakt. Er wordt gecodeerd in Python en er wordt gebruikgemaakt van Pygame Zero. Je beweegt door de 2D-afbeeldingen die lijken op 3D-objecten. Een editor is handig om maps te tekenen. De auteur adviseert hiervoor Tiled, te downloaden van mapeditor.org. De map download je bijvoorbeeld in JSON en kun je gebruiken met Python. Zie: https://www.raspberrypi.org/blog/coding-an-isometric-game-map-wireframe-issue-15/
Nog een retrogame: Lemmings. Door velen gespeeld, initieel in 1991 op de Commodore Amiga maar daarna op zo’n beetje elke home computer die er bestond. Het doel is om een aantal kleine lemmings door een terrein te sturen. Maar ze lopen ook zelfstandig door het terrein en ze zijn in staat met speciale krachten te klimmen, springen en dergelijke. De auteur maakt gebruik van Python en Pygame. De eerste stap is een terrein te definiëren, aan de hand van een tweedimensionale lijst met pixelkleuren van de achtergrond. In het voorbeeld wordt hiervoor de ‘Lemcraft’ tileset van Matt Hackett (van de Lost Decade Games) gebruikt, te vinden op opengameart.org. In Python wordt de code geschreven om de Lemmings te laten bewegen over een x- en y-as. Meer weten? Download nummer 17 van het gratis magazine Wireframe. Zie: https://www.raspberrypi.org/blog/code-your-own-path-following-lemmings-in-python-wireframe-issue-17/
Volg jij Raspberry Pi al op Instagram? Er komen steeds mooie foto’s voorbij van je favoriete apparaatje, onder meer gemaakt door Fiacre Muller. Hashtag #SnazzyRPi.
Je ziet het wel eens op een toonstelling en in pretparken, een magic wand geïnspireerd op Harry Potter. Het interactieve scherm van Wizarding World of Harry Potter bij Universal Studios’ maken gebruik van infrarood camera’s die je bewegingen (spreuken) volgen, interpreteren en het spiegelglas/scherm in betoverende mode zetten. Zou het niet leuk zijn thuis ook een dergelijke interactieve beleving te hebben? Met een eenvoudige camera die night vision ondersteunt, ben je in staat een video stream te ontvangen en interpreteren door de Raspberry Pi, een stukje Python code en OpenCV dat wordt gebruikt voor detectie en het volgen van de bewegingen. Een SVM (Simple Vector Machine) algoritme voor machine learning wordt gebruikt om de daadwerkelijke patronen te herkennen. Hiermee worden de GPIO-poorten in de Raspberry Pi aangestuurd om allerlei activiteiten uit te voeren. In dit geval om een doos automatisch te openen nadat je met je toverstaf zwaait. Je vindt de volledige tutorial op Hackster: https://www.hackster.io/jasmeet-singh/real-harry-potter-wand-with-computer-vision-520e3b
Het team van T3ch Flicks heeft een prototype ontworpen van een slimme boei voor maritiem onderzoek. De boei bevat sensoren om de hoogte van golven, de frequentie en kracht van golven, de water- en luchttemperatuur, luchtdruk, GPS-locatie en nog meer. De verzamelde gegevens worden via radiosignalen naar het basisstation gestuurd: een Raspberry Pi. Het dashboard om al de verzamelde gegevens te tonen is geschreven in Vue JS. De behuizing van de boei is 3D-geprint. Het gehele project is best complex met een Raspberry Pi, Arduino en een diversiteit aan sensoren. De overheid van Grenada heeft toestemming gegeven om de boei in te zetten en ondersteunt het team om informatie te verzamelen. Info op hackster: https://www.hackster.io/t3chflicks/smart-buoy-summary-7d1a7b en de jongste video is te bekijken op https://youtu.be/AUr0UcNb6B8
In de cloud hebben we al langer een moderne versie van Scratch, maar de deskopversie op de Raspberry loopt Scratch al een tijd flink achter. De nieuwe versie 3 van Scratch is uitgekomen begin van dit jaar en is nu klaar voor gebruik op de Raspberry. Deze offline versie van Scratch kost flink wat meer rekenpower, dus aangeraden wordt hiervoor de Raspberry Pi 4 te gebruiken. Scratch 3 gebruik minimaal 1GB geheugen. Op oudere modellen draait Scratch 4 wel, mits er voldoende geheugen beschikbaar is, maar snel is anders. Het Scratch-team is bezig het geheugengebruik voor Scratch te verlagen in toekomstige updates. Op de laatste Raspbian versie installeer je Scratch 3 met de Recommended Software app of gewoon met apt op de opdrachtregel: sudo apt-get update gevolgd door sudo apt-get install scratch3. De nieuwe Scratch bevat allerlei extensies, bijvoorbeeld om de GPIO-poorten en de Sense HAT aan te sturen. Naast de GPIO-extensies heb je ook nog Simple Electronics extension. Deze zijn simpeler in het gebruik en voldoen om bijvoorbeeld een LED of knopje aan te sturen. De micro:bit en LEGO extensies worden later nog toegevoegd.
De jongste Raspbian-versie is noodzakelijk op de Raspberry Pi 4 wordt ook aangeraden op alle oudere modellen. Raspberry Pi is gebaseerd op Buster (de naams is alweer afkomstige uit Toy Story), de laatste versie van Debian Linux. Er zijn geen grote verschillen tussen Debian Stretch en Buster. De meeste wijzigingen gebeuren onder water en hebben te maken met security. Om toch iets aan de buitenkant te laten zien, is de werkomgeving opgefrist. Veel bedieningselementen zijn vereenvoudigd. Het ontwerp is platter geworden en minder rond. De default achtergrond is veranderd naar een nieuwe foto van Greg Annandale. Verder is de kleurstelling meer in grijswaarden opgezet. De default Python editor is nu de Thonny Python ontwikkelomgeving. De oude IDLE is wel nog inbegrepen, maar wordt afgeraden om te gebruiken. Op de taakbalk zie je de uitwerpknop voor USB-apparaten alleen nog maar als er inderdaad een USB-device aangesloten is. Datzelfde geldt voor het Bluetooth-pictogram. De belangrijkste wijziging is het OpenGL stuurprogramma, deze is noodzakelijk voor de Raspberry Pi 4. Op oudere modellen is de niet-GL driver nog steeds de default. Het GL stuurprogramma komt met een nieuw hulpprogramma Screen Configuration. Hierbij configureer je bijvoorbeeld meerdere beeldschermen of simuleer je pixelverdubbeling. Video-uitvoer over de analoge composiet-uitgang is uitgeschakeld. Ook hoge resolutie uitvoer met 4kp60 is vooralsnog uitgeschakeld omdat het systeem hierdoor te warm wordt en veel stroom verbruikt.