Apple heeft per ongeluk in een open-sourcecode het bestaan van realityOS bevestigd , een besturingssysteem voor zijn onaangekondigde AR/VR-headset.
Bron: Developer Tech News
Het bedrijf zou al jaren aan een AR/VR-headset werken. De headset zou een innovatieve ervaring bieden met “naadloos” schakelen tussen AR- en VR-modi.
Helemaal terug in 2017 meldde Bloomberg’s Mark Gurman dat Apple het werk aan een AR-headset opvoerde “om de iPhone op te volgen”. In zijn rapport zei Gurman dat het nieuwe besturingssysteem voor het apparaat intern “rOS” werd genoemd voor “reality-besturingssysteem” en gebaseerd is op iOS.
In een interview met The Independent rond dezelfde tijd zei Apple-CEO Tim Cook over zo’n headset: “Alles wat je binnenkort op de markt zou zien, zou niet iets zijn waar iemand van ons tevreden mee zou zijn.”
De tijd heeft de mening van Cook bevestigd, met AR-headsets van de afgelopen jaren die op zijn best een matte ervaring bieden. De geruchtenmolen suggereert echter dat Apple gelooft dat het bijna klaar is om een product te leveren waar klanten tevreden mee zullen zijn.
Hoewel het bedrijf worstelt met dezelfde tekorten aan componenten als de rest van de industrie, zijn de interne inspanningen van het bedrijf op het gebied van silicium alom geprezen voor het bieden van fantastische prestaties en een laag batterijverbruik in compacte vormen – precies wat u wilt voor een AR-headset.
De gerenommeerde analist Ming-Chi Kuo beweert dat de headset van Apple “twee CPU’s van 4nm en 5nm zal gebruiken” en dezelfde 96W-oplader nodig heeft die wordt gebruikt voor de 14-inch MacBook Pro. De oplader wordt naar verwachting geleverd door Jabil.
Kuo zegt dat de 96W-opladervereiste “bewijst dat Apple AR/MR hetzelfde niveau van rekenkracht vereist als de MacBook Pro en aanzienlijk hoger is dan de iPhone.”
Ontwikkelaars hebben sinds 2017 ook toegang tot ARKit om augmented reality-apps te bouwen voor het ecosysteem van Apple. In 2020 debuteerde LiDAR op de ‘Pro’-versies van de iPhone en iPad om de ontwikkeling van AR-apps verder te stimuleren. Hoewel er nog veel enorm succesvolle AR-apps moeten zijn, is er een gezonde basis voor Apple om een headset te lanceren die met dat paar platforms kan worden gerepliceerd.
Vorige maand zei Kuo dat Apple het zich kan veroorloven om te wachten, aangezien de headset “ongeveer 2-3 jaar voorloopt op de producten van concurrenten”.
In afwachting van verdere problemen met de toeleveringsketen, lijkt het erop dat consumenten niet te lang hoeven te wachten. Kuo gelooft dat de headset van Apple in het vierde kwartaal van 2022 in beperkte hoeveelheden zal worden gelanceerd en dat de verzendingen in het eerste kwartaal van 2023 zullen toenemen.